کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

اساسنامه شرکت

اساسنامه عبارتست از مقررات یا قراردادی که برای طرز کار یک جمعیت مقرر و تعیین میشود. (ترمینولوژی لنگرودی) اما در تعریف اساسنامه قالباً واژه اساسنامه مرتبط با شرکت ها و موسسات شنیده میشود. در هر صورت همانطور که از تعریف بر می آید اساسنامه شرکت مجموعه قوانینی (قوانین مرتبط با شرکت های تجاری) که موسسین این جمعیت (مانند شرکت ها) در بدو تاسیس شرکت مورد توافق خود قرار داده و پایه های شخصیت حقوقی جدید را شکل میدهند اساسنامه گویند.

اساسنامه شرکت

حیطه قدرت اساسنامه در شرکت

اساسنامه مختص تمام شرکت ها و موسسات بوده و هیچ شرکتی هنگام ثبت شرکت بی نیاز به اساسنامه نخواهد بود. البته ممکن است اساسنامه شرکت ها بسته به نوع شرکت و قواعد و قوانین آمره خاص خود متفاوت باشند. یا با توجه به آزادی عمل موسسین اساسنامه خاصی برای شرکت تنظیم گردد. در هر صورت مواد اساسنامه تنها زمانی مناط اعتبار خواهند بود که مخالف قواعد و قوانین آمره نباشد.
ماده 10 قانون مدنی در این باره میگوید “قراردادهای خصوصی‌ نسبت‌ به ‌کسانی ‌که ‌آن ‌را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است‌.”
البته ناگفته پیداست عبارت مخالف صریح قانون نباشد اشاره ای است به قوانین آمره. (مانند ماده 3 لایحه اصلاحی قانون تجارت که مقرر میدارد “در شرکت سهامی تعداد شرکاء نباید از سه نفر کمتر باشد.” با توجه به این ماده هیچ اساسنامه ی شرکت سهامی خاصی نمیتواند خلاف این ماده تعداد سهام داران را به 2 نفر کاهش دهد.!) بنابراین مشخص میشود حوزه قدرت اساسنامه تا آنجایی است که با قوانین آمره تداخل نداشته باشد.

تفاوت میان اساسنامه ها

با توضیحی که از اساسنامه شرکت صورت گرفت مشخص میشود که هر اساسنامه ای ویژگی های خاص خود را دارد. این تفاوت ممکن است جزئی باشد مانند تفاوت اساسنامه دو شرکت سهامی خاص یا تفاوت زیادی در اساسنامه ها وجود داشته باشد مانند تفاوت در اسانامه شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود. اما موادی هستند که باید در اساسنامه هر شرکتی جدای از نوع آن وجود داشته باشد. موادی از قبیل نام شرکت همراه با نوع آن، موضوع شرکت، مدت اعتبار شرکت، محل و آدرس اقامتگاه شرکت، سرمایه شرکت، تابعیت شرکت و غیره.
اساسنامه شرکت سهامی عام

تصویب اساسنامه شرکت

اساسنامه باید به تایید و تصویب کلیه موسسین رسیده باشد. لذا پس از ثبت شرکت هر شخصی که به عنوان شریک به شرکت وارد گردد تابع مقررات اساسنامه شرکت خواهد بود.

تنظیم اساسنامه شرکت

اساسنامه ها قالبا بصورت پیشفرض و آماده توسط اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و در موارد خاص هم توسط ارگانهای خاص به متقاضیان ارائه میگردد. اما با این حال اگر تمایلی به استفاده از این اساسنامه ها ندارید میتوانید در صورت آشنایی به تنظیم اساسنامه خود مستقلاً اساسنامه شرکت خود را تنظیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *