کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

ثبت برند بین المللی

علائم تجاری داخلی یا بین المللی چگونه تعریف میشوند ؟ محافظت علائم تجاری چگونه خواهد بود ؟ انواع ثبت برند بین المللی به چه صورت خواهد بود؟ مزایا و معایب ثبت برند بین المللی چیست؟ بهترین محافظت برای اکثریت کدامیک است؟ با ما همراه باشید.

ثبت برند بین المللی

مقدمتا بایستی قبل از ورود به مقوله ثبت برند بین المللی به تعریف برند بپردازیم، علامت تجاری علامتی است که قادر است کالاها و خدمات یک شرکت را از شرکت ها و موسسات دیگر متمایز کند. برند توسط اداره مالکیت معنوی و دیگر مراجع مربوطه محافظت می شوند. علائم تجاری میتوانند از لوگو ، نام،علامت،برند و غیره تشکیل شده باشند هرچند میتوانند از علائم و نشانه ها تشکیل نشده باشند منتهی از جمیع آنان در قانون به علائم تجاری یاد خواهد شد. در این مورد به طور مفصل و کامل در مقاله ثبت برند صحبت شده است.

ثبت برند بین المللی یا داخلی

در سطح ملی یا داخلی ، محافظت از علائم تجاری می تواند با ثبت آن در اداره علامت تجاری حاصل گردد، بطوریکه با پرداخت هزینه مربوطه به اداره می توان علامت تجاری را به ثبت رسانید، پس از ثبت به مدت مشخص در اختیار شخص حقیقی یا حقوقی قرار می گیرد که به این شکل علامت تجاری شما در عرصه داخلی تحت محافظت قرار می گیرد.

منتهی در سطح جهانی و بین المللی سه گزینه برای متقاضیان مطرح است :

نخست شما می توانید علائم تجاری خود را پس از ثبت در سطح داخلی در یکی از کشور های مقصد به ثبت برسانید.

در گزینه دوم شما می توانید برند و یا علامت تجاری خودتان را در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت برسانید و علامت تجاری خودتان را تحت پوشش جهان شمول وایپو (wipo) قرار بدهید پوشش وایپو به بسیار وسیع است که نزدیک به صد و ده کشور مختلف به آن پیوسته اند.

در گزینه سوم متقاضیان عموما میخواهند که علامت تجاریشان توسط وایپو و کشور مقصد به ثبت برسد.

مزایا و معایب ثبت در کشور مقصد و یا وایپو

ثبت برند بین المللی در کشور خاص بگونه ای است که مزایا و فرصت های احتمالی شرکت را در کشور مقصد فراهم می آورد این را میتوان در زمره مزیت های این نوع ثبت در نظر گرفت.

در مقابل، هزینه و نحوه ثبت علائم تجاری در کشور های دیگر می تواند بسیار متفاوت تر از آنچه نسبت به وایپو است باشد ولی باید در نظر گرفت که ثبت علامت تجاری در یک یا چند کشور خاص می تواند هزینه نسبتا بالاتری نسبت به سازمان جهانی مالکیت فکری داشته باشد هر چند این مورد را هم باید در نظر گرفت که محافظت از علائم تجاری با فعالیت در کشوری خاص تفاوت دارد گاهی متقاضیان می خواهند که در عرصه حفاظت به وایپو بپیوندند و در عرصه کسب وکار، برند را در کشوری خاص ثبت کنند و با آن در ناحیه جغرافیایی خاص به فعالیت ادامه دهند.

سیستم علامت تجاری مادرید می تواند برای بسیاری بهترین حفاظتی باشد که به دنبال آن می گردند.

ثبت ثبت برند بین المللی چه حقوقی را ارائه می دهند ؟

در اصل و عمل، ثبت برند بین المللی، می تواند حق انحصاری و ویژه استفاده از علامت تجاری ثبت شده را به شما اعطا کند. این مورد تصریح میکند که برند و علامت تجاری می تواند صرفا و انحصارا توسط شخص مالک مورد استفاده قرار بگیرد یا علامت مزبور میتواند تحت لیسانس شخص (زیر نظر مالک برند ) مورد استفاده غیر قرار بگیرد.

ثبت برند بین المللی می تواند قانونا محدودیتی قطعی برای غیر باشد و جایگاه دارنده حق را تقویت می کند.

حفاظت از علائم تجاری ناشی از ثبت نام چقدر به طول می انجامد ؟

در بحث ثبت برند بین المللی یا داخلی عموما مسئله ای که ذهن بسیاری از متقاضیان را درگیر خود میکند معمولا درخصوص مدت زمان انحصار علائم تجاری برای شخص است مدت زمان حفاظت از علائم تجاری در کشورهای مختلف دنیا می تواند متفاوت باشند ولیکن عموما ده سال است در کشور ایران علائم تجاری برای مدت ده سال ثبت می شوند این موضوع در سازمان جهانی مالکیت فکری هم حدودا ده سال است منتهی میتوان با پرداخت هزینه های اضافی آنرا بصورت نامحدود تمدید کرد.

ضمنا علائم تجاری تحت عنوان حقوق خصوصی هستند و از طریق دستورات دادگاه پیگیری می شوند.

توافق نامه مادرید درمورد ثبت نام علائم تجاری و برند ها

سیستم مادرید برای ثبت برند بین المللی علائم و برند ها توسط توافق نامه مادرید اداره می شوند، در واقع این سیستم موقیعتی را فراهم می آورد تا یک علامت تجاری در برابر تعداد بسیار زیادی کشور محافظت شود این بگونه ای حاصل می گردد که کنوانسیون مذکور روی تمامی اعضا و طرفهای قرارداد ذکر شده تاثیر گذار است و باعث محدودیت آنها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *