کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

تبلیغ برند درطول تاریخ و روندهای اخیر آنها

علائم تجاری و تبلیغ برند ها، تاریخی طولانی دارند و تاثیرات بسیاری بر شهرت و تصویری که از خودشان در آینده شان گذاشته اند را شاهد بودیم. ثبت برند نیاز تولیدکنندگان در خصوص شناسایی شدن کالاهایشان توسط مشتری را برطرف می کنند. گرچه باید متذکر شد که تبلیغات میتواند آرزوی دیرینه ی تولیدکنندگان را که درخصوص مسئله ارزش و تقاضاست را برطرف کند؛ با ما در مقاله تبلیغ برند همراه باشید.

تبلیغ برند

تبلیغ برند ها در یونان، چین و هند

استفاده از علائم متمایز از زمان باستان وجود داشته است. حتی در زمانی که کالاها و خدمات توسط تولیدکنندگان محلی تولید و درهمان محل عرضه میشد. در حقیقت، استفاده متمایز از علائم دیداری می تواند به هزاران سال پیش برگردد. آنها میتوانند بر روی سفالها، ظروف چینی و تسلیحات نظامی در یونان، در دوره امپراتوری روم و همچنین روی کالاهای تولید شده چینی و صنایع دستی هندیان مشاهده شوند.

تبلیغ برند در سه دوره مشهود تاریخی

در اضافه به مثال های اخیر از این علائم دیداری، میتوان به سه دوره از تاریخ که از علائم بصورت متمایز و گسترده استفاده شده اشاره کرد. نخستین دوره، دوره قرون وسطی ست که در این دوره شاهد تجارت بدون مرز شدیدتری نسبت به قبل هستیم، بواقع این دوره دوره تجارت از کشورهای مختلف مسلمان و دیگر کشورهای اروپایی است برای مثال صادرات قهوه به اروپا بواسطه یکسری از تجار که با نام خاص خود این صادرات را شروع و با آن به فعالیت ادامه دادند. در واقع ثبت طرح صنعتی از قدیم نیز وجود داشت.

دومین دوره به هنگام انقلاب صنعتی است که ایجاد بازار های انبوه و تبلیغ برند وسیع را در این دوره شاهد هستیم و سومین دوره در اقتصاد جهانی امروز اتفاق می افتد که توسط بازار برندمحور و اینترنت برجسته شده است.

صادرات قرون وسطی و شروع تجارت برون مرزی

در قرون وسطی ظهور تجارت بین المللی رخ داد، شبکه ها و کانال های توزیع پیچیده تر شد و نیاز به تشکیل واسطه ها به تایید کیفیت ساخت ایجاد گردید به همین علت ،برای ایجاد اعتماد، تجار به استعمال علائم تجاری خاص(عموما نام های خودشان که پیشتر اشاره کردیم)پرداختند. بیشتر در واحد های صنفی همچون صنعتگران و بازرگانان صفات منحصربه فرد و قابل مشاهده ای به کالاها اضافه وحک میشد.

به منظور تمایز کار خود از سازندگان کالاهای کم کیفیت و صادرات بی کیفیت غالب بازار همچنین به منظور حفظ اعتماد در معاملات آتیاین به اصناف اجازه میداد تا در غیبت یک سیستم قانونی و رسمی در خصوص علائم تجاری جلوی فروشکالای کم کیفیت گرفته شود و همچنین در ساخت شهرت و آبرویی برای اصناف موفق موثر بود .

این آبرو همراه آن علامت مثبت تلقی میشد و موجب میگشت تا ترس خریدار به هنگام خرید محصولات کاهش یابد یا حتی کمترین کاستی به آن نسبت ندهند و موجب میشد تا مال التجاره و محصول مزبور مورد حمایت مالی در آینده قرار بگیرد،؛ همین موضوع سبب میگشت تا هزینه ساخت محصول جعلی و یا کپی از آن مورد مزبور بیشتر شود.

صنعت ، تثبیت علائم تجاری

با صنعتی تر شدن، علائم تجاری شروع به ایفای نقشی اقتصادی تر و مهم تر کردند .به هنگام صنعتی شدن ،سودهای ناشی از تخصص و معیارهای جدید اقتصادی و علمی بیشتر شد مضاف بر آن باعث میشد که فاصله بیشتری میان مشتریان و تولیدکنندگان نسبت به دوره قرون وسطی ایجاد شود . نتیجتا زنجیره معاملات طولانی شده، بطوریکه ممکن بود بین شخصی که کالاهای خاصی را تولید میکند و خریدار چندین واسطه باشد تا معامله صورت بپذیرد.

بزرگترین فاصله معاملاتی زمانی اتفاق می افتاد که یک برند بسیارشناخته و محبوب میشد و با کیفیت به بازار های مختلف عرضه میگشت.سودهای کلان برای توسعه و تاسیس کارخانه های بزرگتر و بعضا واردات بیشتر سرمایه گذاری میشد و نهایتا به تثبیت برندینگ و افزایش این شکاف می افزود.

دوره رسمیت بخشی و قانون گذاری

بتدریج سیستم علائم تجاری مدرن پدیدار شد این قانون شامل مواردی مانند غیرقانونی ساختن آن علائم تجاری جعلی بود و همچنین بر مسئله ی جلوگیری از کلاهبرداری و تدلیس تمرکز جدی تر به عمل آمد.در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی تصمیم به ثبت علائم تجاری از کشورهای مختلف اروپایی و همچنین ایالات متحده اتخاذ و قانون هایی در این خصوص ایجاد گردید.

توسعه تبلیغ برند ناشی از نوآوری

تاریخ تبلیغ برند و دیگر فعالیت های توسعه گرایانه و ترقی خواهانه به همان اندازه باستانی است که برندها .شواهد متیقن و محکمی مثبت بر اینکه بابلیان از تبلیغات در حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح استفاده می کرده اند وجود دارد و در طول تاریخ تبلیغ برند از اختراع ، نوآوری و برند ها تاثیر بسیار پذیرفته اند از دستگاه های چاپ و پرس تا رادیو و از تلوزیون تا اینترنت.

در نگاهی خاص تر به این مسئله ظهور تبلیغات گسترده همراه با پیدایش دستگاه های چاپ و پرس همراه بوده است و پیدایش ارزان قیمت توده گسترده روزنامه ها در قرون صنعتی نیز از آن موارد موثر در برندینگ بوده است. صنعت تبلیغ برند بگونه ای که ما امروز آنرا می شناسیم تا اواسط قرن 18 میلادی ظهور نکرد و با تاثیرات تبلیغ برند ها به صورت مدرن بر کالاها تعداد بسیار وسیعی از کالاها تولید و در انبارها به قصد فروش مشتری ذخیره شد.

برخی از علائم تجاری و برندهای قابل توجه:

(فرانسه-LOUIS VUITTON (1854

(فنلاند-1871) NOKIA

(انگلیس-1871)LIPTON

(ایالات متحده-1886)COCA COLA

برند های فوق الذکر در این دوره توسعه یافته و فراز و نشیب های بسیاری را در چرخه های متفاوت اقتصادی متحمل بوده اند.

تقاضا برای تبلیغ برند بیشتر و تغییرات بنیادین در تبلیغات

در نگاهی خاص تر صنعت تنباکو ،دخانیات و داروسازی شروع به تبلیغ های گسترده کالاهایشان کردند و در قرن بیستم میلادی شاهد رشد کلانی در تبلیغ برند بودیم که به گسترش از طریق رادیو در دهه دوم میلادی ایجاد شده و با ظهور تهیه و پخش های تلوزیونی در دهه 40 میلادی و بعد از آن در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 با ازدیاد و افزایش دسترسی به اینترنت نزد اقشارمتفاوت در جامعه تکامل پیدا کرد.

تبلیغ برند ها،همه جا

در اقتصاد بهم پیوسته جهانی امروز با پیدایش درآمد های جهانی ، علائم و برندها در تلاش به رسیدن سطوحیهستند تا بتوانند در آن واحد در همه جا حضور پیدا کنند. امروز با خارج شدن ما از منزلو یا کلیک بر روی یک سایت حجم وسیعی از تبلیغ برند ما را احاطه می کنند، کمتر روزی پیش می آیدکه با حداقل میانگین پنجاه تبلیغ در روز (بسته به شهر و موقیعت اقتصادی) روبرو نشویم؛این علتی منطقی ست برای هزینه های تبلیغاتی جهانی که بطور پیوسته و مستدام رو به افزایش بوده است.

وجه پذیرش این مبالغ هنگفت در واقع آنست که بوسیله متوسط درآمدهای افراد سودی سرشار ایجاد میکند. از شروع قرن 21 شمار استراتژی های تبلیغاتی که به برندینگ تاثیر گذاشته اند رو به افزایش بوده است.امروزه تمامی صاحبین کسب و کار و تمامی فعالین عرصه اقتصادی اهمیت تبلیغ برند در وجود برندشان را میدانند و به آن واقف اند؛ با عنایت به موارد فوق میتوان به مواردی عنصری و مهم اشاره کرد که نباید از دیدگان و نظر فعالین عرصه اقتصادی خارج بماند که از قرار ذیل اند:

  1. کم توجهی به جنبه تبلیغ برند و یا تمرکز در جنبه ای خاص از تبلیغ برند برای مثال تمرکز صرف بر روی فضاهای تحت وب
  2. هزینه در تبلیغ برند سرمایه گذاری در تجارت است.
  3. عدم ثبت برند در داخل کشور
  4. عدم ثبت علامت تجاری بصورت جهانی برای کسب و کارهای بزرگ
  5. عدم اختصاص سرمایه گذاری به برندهای فعال ،برند مادر
  6. استفاده از نام ها و برندهای بی ربط به موضوع کسب و کار
  7. استفاده از علائم تجاری و برندهایی با معنای ایهامی در ملل فعال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *