کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

همزیستی علائم تجاری

همزیستی علائم تجاری به وضعیتی اطلاق می شود که در آن دو شرکت مختلف از یک علامت تجاری مشابه یا یکسان برای فروش یک محصول یا ارائه خدمات استفاده می کنند؛ بدون اینکه لزوما در کار یکدیگر دخالت کنند. این وضعیت غیر معمول نیست. علائم تجاری اغلب در کسب و کارهای کوچک در یک منطقه جغرافیایی محدود یا با یک پایگاه مشتری منطقه ای مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال، تقریبا هر شهری در فرانسه که دارای ایستگاه قطار است دارای رستوران Buffet de la Gare نیز می باشد. اغلب علامت های تجاری، شامل نام خانوادگی فردی است که آن کسب و کار را شروع کرده است، و جایی که این نام رایج است، وجود کسب و کارهای مشابه با نام مشابه یا یکسان غیر عادی نیست. تا زمانی که علائم تجاری مورد نظر همچنان به انجام کار اصلی خود و تمیز دادن کالا یا خدماتشان از رقبای خود می پردازند؛ در هیچ کدام از این موارد نیاز به طرح منازعه یا دعوا نیست.
همزیستی علائم تجاری

مشکلات از زمانی شروع می شود که این ویژگی متمایز سازی دیگر کار نمی کند بنابراین کسب و کارهایی با علامت های تجاری مشابه یا یکسان شروع به نفوذ به حیطه یکدیگر میکنند. بدین ترتیب علامت های تجاری که زمانی با هم همزیستی مسالمت آمیز داشتند؛ ممکن است ناگهان وارد یک درگیری شوند. این عمل به ویژه زمانی زجر آور است که در آن هر دو کسب و کار از علامت های تجاری یکسان خود، با حسن نیت استفاده می کنند و هر دوی آنها استفاده واقعی از علامت تجاری مربوط به خود دارند، اما به دلیل توسعه کسب و کار شروع به تجاوز به حیطه کاری هم می کنند.
در برخی موارد، زمانی که دو شرکت متوجه شدند که از علامت های تجاری مشابه یا یکسان استفاده می کنند؛ ممکن است تصمیم بگیرند که یک توافق رسمی همزیستی علائم تجاری را به منظور جلوگیری از همپوشانی یکدیگر امضا کنند.
این مقاله وضعیتی را مطرح می کند که در آن همزیستی علائم تجاری ممکن است به وجود بیاید و بعضی از نکاتی را که باید در هنگام در نظر گرفتن یک توافق همزیستی مطرح شود، معرفی می کند.

پیشگری از ثبت علامت تجاری مشابه یا یکسان

باید تأکید کرد که پیشگیری بهتر و ارزانتر از درمان است. یکی از ساده ترین اقدامات احتیاطی هنگام انتخاب و ثبت برند جدید، انجام جستجو جامع با استفاده از متخصصان خبره در این کار است. یک جستجوی کامل علامت تجاری باید خطر روبرو شدن کسب و کاری با علامت تجاری مشابه در یک بازار را به حداقل برساند. اما هیچ جستجویی مصون از خطا نیست. اگر جستجو دارای گستردگی کافی نباشد و یا کالاها و خدمات دیگر را شامل نشود؛ علامت های تجاری یکسان و گمراه کننده ممکن است شکل بگیرد و موجودیت علامت تجاری انتخابی را تحت تاثیر قرار دهد. در بسیاری از کشورها، علائم تجاری شناخته شده حتی اگر ثبت نشده باشند هم تحت محافظت قرار می گیرند بنابراین جستجو نیز، ممکن است علائم تجاری ثبت نشده را نادیده بگیرد.

بطور مثال ممکن است دو تاجر در نقاط مختلفی از جهان از علائم تجاری مشابه یا یکسان با محصولات مشابه یا یکسان استفاده کنند. آنها ممکن است عملا از وجود یکدیگر تا سال ها بی اطلاع باشند تا زمانی که یکی از آنها کسب و کار خود را گسترش دهد و از علامت تجاری خود در کشور دیگری استفاده کند. پس از آن چه اتفاقی می افتد؟ در این وضعیت، اداره ثبت علامت تجاری ممکن است درخواست یکی از آن دو تاجر را رد کند، زیرا ممکن است یکی از آن دو، حق استفاده از این علامت تجاری را زودتر کسب کرده باشد. تاجر دومی ممکن است درخواست مخالفت در روند دادرسی و یا ادعای اقدام غیرقانونی پس از ثبت علامت تجاری را داشته باشد.

ممکن است در برخی از حوزه های قضایی مشترک، مفهوم “استفاده همزمان صادقانه” اعمال شود. این مفهوم به ماهیت و مدت زمان استفاده از علامت تجاری، محدوده جغرافیایی تجارت، صداقت در اختیار کسب شده و استفاده از علامت تجاری در آینده اشاره دارد. ممکن است یک دوره طولانی استفاده همزمان (حداقل 5 سال) برای غلبه بر اختلافات کمک کند و اجازه همزیستی علائم تجاری دو برند را بدهد. با این حال رسیدن به تفاهم و استفاده همزمان و صادقانه از علامت تجاری مشابه محدودیت هایی نیز دارد؛ یکی از این محدودیت ها احتمال به وجود آمدن اشتباه و سردرگمی در مشتریان می باشد. مواردی وجود دارد که در آن به هر دو طرف حقی واگذار می شود، به عنوان مثال، یک منطقه جغرافیایی مشخص را برای استفاده هر شرکت در نظر می گیرند که به نظر این کار بیشتر از اینکه یک رای قانونی و حکم باشد؛ یک استثنا سازی برای دو طرف می باشد.

با هم باشیم !

در بحث ثبت طرح صنعتی یک توافق همزیستی علائم تجاری رسمی، هر دو طرف حقوق خود را تشخیص می دهند و بر روی شرایط حضور در بازار توافق میکنند. اساس این همزیستی علائم تجاری ممکن است بر توافق روی مناطق تجارت دو طرف و یا تعریف زمینه کاری آن ها شکل بگیرد. اگر یک توافق همزیستی بهترین گزینه باشد، اولین گام این است که دو شرکت برای مشخص کردن زمینه های مربوط به کسب و کار خود توافق کرده و موافقت خود را به پایبند بودن به این شاخص ها اعلام کنند. با این حال چالش واقعی، پیش بینی توسعه آینده فعالیت هر شرکت است. آینده ای که هر شرکت در یک پروسه زمانی ده تا بیست ساله، خود را در آن می بیند و احتمال تجاوز به حریم و قلمروی همدیگر را می دهند.

مثالی را از اختلاف شرکت Apple Corps که یک شرکت ضبط کننده موسیقی است و شرکت “اپل کامپیوتر” بیان می کنیم. این دو شرکت در سال 1991 به توافق همزیستی علائم تجاری رسیدند. طبق این توافق، شرکت “اپل کامپیوتر”حق انحصاری برای استفاده از علامت اپل (سیب) در “کالاهای الکترونیکی، نرم افزارهای کامپیوتری، پردازش داده ها و خدمات انتقال داده” را دارا می باشد. در حالی که مجموعه اپل (Apple Corps) حق انحصاری برای استفاده از علامت های تجاری خود را در در هر کار خلاقانه ای که اکنون و یا در آینده انجام می داد و محتوای اصلی آن موسیقی و یا اجرای موسیقی بود را دارا می باشد، صرف نظر از اینکه آثارشان ثبت شده و یا در حال ارائه باشند و جدا از اینکه این آثار، ملموس و به صورت فیزیکی باشند و یا ناملموس بوده و به صورت غیر فیزیکی وجود داشته باشند؛ حق انحصاری ضبط و پخش آن ها با علامت تجاری سیب برای این شرکت وجود داشت. بنابراین، اگر چه دو شرکت دارای علائم تجاری مشابه و گیج کننده ای بودند اما آنها با مشخص کردن حیطه و نوع فعالیت برای خود به یک توافق همزیستی علائم تجاری دست یافتند. این توافقنامه به دو شرکت اجازه می داد تا کار خود را انجام بدهند و برای ساختن شهرت خود بدون نقض حقوق یکدیگر تلاش کنند.

اما هیچ یک از شرکت ها پیش بینی نکردند که توسعه آینده تکنولوژی های موسیقی دیجیتال این دو زمینه را بسیار نزدیک تر می کند. هنگامی که “اپل کامپیوتر”، آیپاد و نرم افزار و فروشگاه موسیقی iTunes را راه اندازی کرد، مجموعه اپل (Apple Corps) ادعا کرد که Apple Computers حوزه هایی که به طور انحصاری برای شرکت Apple Corps در نظر گرفته شده است را نقض کرده است، بنابراین خلاف توافق همزیستی علائم تجاری عمل شده است. دادگاه این مسئله را از دیدگاه مصرف کننده مورد بررسی قرار داد و بر این عقیده بود که این توافقنامه به هیچ وجه نقض نشده است چرا که لوگوی Apple Computers در ارتباط با نرم افزار و نه در ارتباط با خدمات موسیقی مورد استفاده قرار گرفته است. از نگاه دریافت کنندگان موسیقی از طریق نرم افزار iTunes هیچ کدام در ذهن خود این تصور را نداشته اند که با شرکت Apple Corps در تعامل هستند.

با وجود توافق همزیستی، طرح دعوای پرهزینه در اینگونه موارد اجتناب ناپذیر است. بنابراین توصیه می شود که در همه توافقنامه ها، بندی را برای حل و فصل اختلاف قرار دهید تا از آن به هنگام ظهور مشکلات در آینده استفاده شود. مرکز داوری و وساطت WIPO مثال های مفیدی در این زمینه ارائه می دهد.

عدم اعتماد و منافع عمومی در قبال همزیستی علائم تجاری

قبل از مذاکره برای رسیدن به توافق همزیستی علائم تجاری باید منافع جامعه و عموم را در نظر گرفت. اگر دادگاهی یک توافق همزیستی علائم تجاری را علیه منافع عمومی تشخیص دهد؛ میتواند آن را رد کند. این حالت ممکن است به طور خاص در حوزه سلامت عمومی بوجود آید، اگر دو محصول مختلف پزشکی دارای یک علامت تجاری باشند؛ حتی اگر شرکت ها در مناطق مختلف جغرافیایی عمل کنند بازهم سبب اشتباه مصرف کننده و عدم اعتماد وی گردد.

شرکت ها نیز باید از مقررات رقابت و اعتماد زدا آگاه باشند: دادگاه می تواند به این نتیجه برسد که شرکتی که برای محصولات مشابه موجود در بازار از علامت مشابه گیج کننده استفاده کرده بر رقابت در بازار تاثیر بدی گذاشته است. فرایند انتخاب یک علامت تجاری باید با احتیاط و پیش بینی انجام شود و ترجیحا با کمک یک متخصص و با یک جستجو جامع انجام گیرد. اگر علی رغم این تلاش ها، منازعه بر سر علامت تجاری یکسان یا مشابه در بازار بوجود آید، یک توافق برای همزیستی علائم تجاری ممکن است ارزان تر از مقابله قانونی باشد. ولی با این حال همیشه یک توافق همزیستی علائم تجاری از دادرسی قانونی بهتر نیست. در برخی موارد انجام فرآیند قانونی و طرح دعوی بهتر عمل می کند. برای صاحبان علامت های تجاری در هر مورد باید بررسی شود که واکنش مناسب آن ها در شرایط خاص چه باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *