کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

۵ دلیل برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در این مقاله سعی برآن است تا پنج دلیل برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود را شرح دهیم ؛ پاسخ به سوال چرا ثبت شرکت و شرح اینکه چرا شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنیم؟ یا اینکه چه چیزی باعث منحصر بفرد شدن مسئولیت محدود شده است ؟ چرا ثبت آن ساده تر از ثبت دیگر شرکت ها است ؟ با مقاله پنج دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود همراه باشید.
آنچه به اختصار در این مقاله پنج دلیل برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود خواهید خواند:

  • علت ثبت شرکت با نوع مسئولیت محدود
  • علل اینکه چرا شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنیم
  • مسئله مالیات
  • مدارک مورد نیاز ثبت شرکت با مسئولیت محدود
ثبت شرکت مسئولیت محدود

چرا شرکت مسئولیت محدود ثبت کنیم ؟

هنگامی که یک فرد بصورت انفرادی به فعالیت می پردازد می تواند از آزادی نسبی برخوردار باشد و ممکن است در هیچ شراکتی پا نگذارد و هر سرمایه ای را که می خواهد در تجارتش تزریق کند و درآمد ناشی از فعالیتش را هم با هیچکس شریک نشود منتهی چه چیز باعث می شود تا افراد دست به ثبت شرکت های مختلف بزنند ؟ برای نمونه چرا افراد شرکت با مسئولیت محدود ثبت می کنند ؟ در پاسخ به سوال پیش می بایست اینطور نقل کرد که شرکت با مسئولیت محدود می تواند خطرات تجارت انفرادی ( نامحدود بودن ) را محدود به سرمایه و آورده ی شرکت کند.

در تجارت انفرادی تاجر ضامن فعالیت های اقتصادی خودش می باشد و هر آنچه در خرید و فروش ، اخذ وام و قروض و غیره رخ دهد به تاجر بسته است تقریبا تمام معاملاتی که تجار انجام می دهند تجارتی و بازرگانی انگاشته می شود مگر اینکه ثابت شود معاملات تجاری نبوده است. (طبق ماده 5 قانون تجارت) برای نمونه تمام فعالیت های زیر تجاری محسوب می گردند (ماده 2 همان قانون):
  • تصدی به انواع حمل و نقل ( تجاری که در قالب حق العمل کار فعالیت می کنند.)
  • فروش و اجاره اموال منقوله (برای نمونه اجاره خودرو ها )
  • هر نوع عملیات بانکی و صرافی
  • کلیه معامله های بین تاجرین ، صرافان
  • کلیه معامله های تجار با افراد غیر تاجر ( مگر ثابت شود تجاری نبوده است)
  • هر نوع فعالیت حق العمل کاری

تجار انفرادی و مسئولیت های نامحدود آنان

تجار انفرادی با توجه به تعاریف بالا در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی نامحدود دارند به این معنا که کل دارایی آنها اعم از سرمایه تجارتی و اموال شخصی و خصوصیشان ضمانت پرداخت قروض ، دیون آنها به طلبکاران است منتهی افرادی که با شرکت های با مسئولیت محدود فعالیت می کنند مسئولیت و تضامن محدودی دارند بدین معنا که فقط تا آن قسمت داراییشان بدهکار طلبکاران هستند که در شرکت آورده اند. (سهم الشرکه شان)
برای نمونه اگر تاجر انفرادی در تجارت دچار شکست بشود و سودها تبدیل به ضرر بشوند در این شرایط اگر به شخص یا اشخاصی بدهکار باشد وجوه مقروضه عینا از سرمایه و اموال شخصی وی (فرضا ماشین و خانه ای که به نام وی است) پرداخت می گردد. مترتبا دیون با سرمایه تسویه می گردند سپس در صورت فقدان سرمایه کافی منجر به فروش اموال وی برای تسویه دیون می گردد.
در جایگاه حقوقی ، شرکت های با مسئولیت محدود با وجود حداقل دو شریک می توانند مسئولیتی به میزان آورده شان داشته باشند و شرکتی ثبت کنند این موضوع بدین معنی است که شرکتشان در قبال تجار انفرادی دیگر و یا شرکت های دیگر در اوراق تعهد آور از قبیل چک ها ، سفته ها و بروات به اندازه ی سرمایه ای است که آورده اند برای مثال یکی از دو شریک پنجاه میلیون تومان و دیگری سی میلیون تومان به شرکت آورده ؛ اولی به اندازه پنجاه میلیون تومان و و دومی به اندازه سی میلیون تومانش مسئولیت دارد و نه بیشتر ؛ من حیث المجموع در این نوع شرکت شرکاء نیاز به پرداخت قروض بوسیله فروش اموال شخصی و خصوصی ندارند و تماما به همان سرمایه شان بسته است.

پنج دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

تاسیس و ثبت شرکت تنها با دونفر

یکی از عمده ترین دلایلی که افراد به سمت ثبت شرکت با مسئولیت محدود جذب می شوند تعداد حداقلی موسسین است در شرکت های با مسئولیت محدود متقاضیان می توانند با اجماع دو نفری نسبت به ثبت شرکت اقدام کنند ؛ بسیاری از متقاضیانی که ما با آنها فعالیت داشته ایم تمایل به این مدل شرکت دارند چراکه با یک شخص دیگر می توانند آنرا به ثبت برسانند؛ برای نمونه شخصی با یکی از افراد خانواده تصمیم به ثبت می گیرد و شرکتشان به ثبت می رسد این مورد بعضا می تواند نقش تمام این پنج دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود را بازی کند.

بزرگترین مزیت (تشکیل نسبتا ساده تر)

در این نوع شرکت بزرگترین و شاید جذاب ترین مزیت برای متقاضیان نحوه تشکل یافتن آن ها است ؛ این شرکت ها با سهولت نسبتا بیشتری نسبت به سایر شرکت ها به ثبت می رسند ؛ جدای از حداقل شرکای مورد نیاز جهت ثبت روند این گونه شرکت ها عموما با مشکلات کمتری روبرو هستند. شرکت با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت سهامی خاص می تواند بدون وجود بازرسین اصلی و علی البدل به ثبت برسد . در شرکت سهامی خاص می بایست حتما بازرسین اصلی و علی البدل وجود داشته باشند و عملا بدون وجود آنها شرکت های سهامی خاص ثبت نخواهند شد. نیاز به بازرسین در شرکت با مسئولیت محدود یک امر میلی و دلخواه است مگر در زمانی که شرکا به دوازده نفر می رسند آنگاه برای پیروی از قانون و رعایت ملزمات ثبتی می بایست آنرا لحاظ نمود ولی تا زمانی که موسسین به دوازده نفر نرسیده باشند نیازی به تعیین بازرسین وجود ندارد.

همچنین در این باره بخوانید : پس از ثبت شرکت با مسئولیت محدود می بایست بلافاصله نسبت به اخذ دفترهای قانونی خود اقدام کنند. مقاله اخذ پلمپ دفاتر و مدارک آن

مدیریت آسان تر

عموما شرکت های با مسئولیت محدود اعضای کمتری نسبت به دیگر شرکت ها دارند به همین دلیل تمامی مراودات ، خرید و فروش ها ، ارتباطات به واسطه همین تعداد کم شرکا قابل مدیریت تر است. مدیریت شرکت های مسئولیت محدود با سهولت بیشتری همراه است و می تواند بهتر مدیریت شود ؛ فرض کنید دو تا چند شریک می توانند به راحتی شرکت را مدیریت کنند و نیازی هم به تیم مدیریتی و افراد این چنینی ندارند.

تعهد به میزان آورده

همانطور که پیشتر گفتیم تعهد و مسئولیت شرکاء منوط به آورده و سرمایه شان است به این معنی که هر شخص به میزان وجهی که وارد شرکت کرده تعهد دارد و نه بیشتر این موضوع می تواند متقاضیان را از آن حالت تضامنی که پیشتر شرح دادیم مصون نگه دارد این موضوع از دلایلی است که افراد را به سمت شراکت با مسئولیتی نسبتا محدود (شرکت های سهامی خاص ، سهامی عام ، با مسئولیت محدود) قدم می گذارد.
در شرکت های تضامنی که مسئولیت نامحدود دارند شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجارتی بین دویا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می‌شود : “اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن است. ” (ماده 116 قانون تجارت ) به عبارت دیگر حتی اگر بین شرکاء قراری باشد هم در مقابل بدهکاران انگار وجود نداشته است.

مناسب برای موسسین با تعداد کم

شرکت های با مسئولیت محدود مناسب موسسینی با تعداد کم هستند همانطور که گفتیم می تواند به راحتی برای دو نفر به ثبت برسد ؛ عموما وقتی موسسین بسیار زیاد هستند و از پنج نفر بیشتر می شوند رو به تاسیس شرکت با نوع سهامی خاص می روند . هرچند در قانون بازه اکثریتی برای موسسین شرکت ها تعریف نشده و صرفا به حداقل موسسین پرداخته ، به همین جهت این مورد به این معنی نیست که موسسین با تعداد بالا نمی توانند شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنند و به این دلیل است که عموم شرکت های بامسئولیت محدود با تعداد اندکی شریک تشکیل یافته اند.

متقاضیان دیگر بعضا به اعتباری که شرکت های سهامی خاص دارند و یا کاربری های مختلفی دیگر انواع ارائه می دهند تصمیم به ثبت آنها می گیرند و بطور کلی تمایل موسسین در ثبت شرکت تاثیر بسزایی دارد ممکن است شخصی بخواهد اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود کند آن هم فقط به علت تعداد اندک موسسین.

مالیات شرکت مسئولیت محدود

فارغ از پنج دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود و همچنین تمام ویژگی های آن ، این شرکت و تمامی شرکت های که پیش تر من باب آنها مقاله نوشته ایم شامل مالیات می شوند ؛ سوال مهمی که همیشه برای مشتریان ما پیش می آید این است که مالیات شرکت مسئولیت محدود چگونه است و می بایست چه مقدار را سرمایه شرکت تعیین کرد تا مقدار مالیات کمتری مشمولشان بشود ؟

همانطور که پیشتر هم دراین خصوص پاسخ دادیم میزان سرمایه اولیه ای که اشخاص متقاضی برای ثبت شرکت در نظر می گیرند ارتباطی با میزان مالیات نداشته و ندارد نهایتا آن چیزی که منجر به مالیات می شود میزان سودهای شرکت در آینده ( پس از ثبت شرکت ) می باشد لذا لزومی ندارد تا نگرانی من باب تعیین مبلغ سرمایه داشته باشید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت ها با مسئولیت محدود
  • فرم اطلاعاتی مربوطه شرکا جهت ثبت شرکت
  • دو برگ شرکت نامه
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره
  • فتوکپی شناسنامه شرکا و مدیران و ارائه ی مجوز از مراجع ذیصلاح درصورت نیاز

در بخش زیر شما قادرید ما را از نظرات و پیشنهادهای گرانبهای خود درباره ی مقاله پنج دلیل ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، امور شرکت ها و علائم تجاری مطلع و ما را در دست یافتن به جایگاهی بهتر برای ارایه مقالات بهتر یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *