کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

پرسونال برندینگ

آیا پرسونال برندینگ میتواند به ثبت برسد و تمام حقوق آن نزد مالک منحصر شود؟ مراحل ثبت پرسونال برندینگ بصورت قانونی چگونه است؟ و چه تفاوتی با ثبت برند دارد؟ چه مدارکی جهت ثبت برندسازی شخصی لازم است؟ چند نفر میتوانند مالک یک برند باشند؟ آیا برندسازی شخصی میتواند برای مدتی نامحدود ثبت شود؟با ما در مقاله مراحل پرسونال برندینگ برند همراه باشید و بببنید چگونه میتوانید پرسونال برند خود را به ثبت برسانید و با آن به فعالیت ادامه دهید.

پرسونال برندینگ

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در شبکه های مجازی، تلویزیونی و یا در بازار از شهرت خوبی برخوردارید و تمایل دارید تا به کسب و کار به شکل رسمی و حرفه ای پا بگذارید و یا بخواهید کسب و کار پیشین خود را گسترش دهید و یا از آن دسته افرادی هستید که تمایل به برندسازی نام خود دارند درهر صورت پرسونال برندینگ ها با وجود پتانسیل ها و موقیعت های بسیاری که پیش پای آن ها است میتوانند با مدیریت، کنترل و نظارت دقیق در اذهان مخاطبین خود به طرز قدرتمندی جلوه گر شوند لازم الذکر است که پرسونال برند ها با وجود نقاط مثبت میتوانند بی اثر و بیهوده واقع شوند اگر که از سوی دیگری بصورت قانونی بکارگرفته شوند ؛ پس چه چیز میتواند مانع از این عمل شود؟

با تمام خصوصیت های مثبت اگر پرسونال برندینگ ها ثبت نشوند در حالت امیدوارانه شرکت و یا اشخاص دیگر با استفاده از برند مشابه قادرند تا مخاطبین شما را گمراه و سردرگم سازند و حتی اعتبار شما را تخریب کنند و در حالت بدبینانه،برندتان توسط یکی از رقبایتان به ثبت برسد و بطور حتم از فعالیت شما جلوگیری کند.

اساسا پایه و شالوده هر حرفه ای وابسته به منحصر شدن حقوق آن برای مالک یا مالکین است بدون این حقوق تمام حرفه ها و کسب و کار ها در خطر نابودی و سوء استفاده سودجویان خواهد بود بدون این حقوق تمامی هزینه هایی که شما برای تولید توزیع تبلیغات و …می کنید به هدر خواهد رفت و بلافایده خواهند بود به عبارت دیگر کاملا وابسته به این حقوق هستند؛لذا توصیه میشود به دلایل حفاظتی از نام مزبور به ثبت برند اقدام کنید برندهایی که ثبت نشوند همواره در معرض نابودی و یا تخریب رقبا و یا فرصت طلبان خواهند بود.

با درک میزان ریسک و خطرات موجود هیچ شخصی از فعالین حوزه کسب و کار تمایل ندارد تا شاهد نابودی کسب و کار خویش باشد لذا ما بر آنیم تا در این مقاله از صفر تا صد مراحل ثبت پرسونال برندینگ را به رشته تحریر در آوریم.

مدارک لازم جهت ثبت پرسونال برندینگ برای اشخاص حقیقی

  • کپی تصاویر شناسنامه متقاضی و یا متقاضیان
  • کپی تصاویر کارت ملی متقاضی و یا متقاضیان
  • کارت بازرگانی (بشرط وجود حروف و الفاظ خارجه در بطن علامت تجاری)
  • کپی مجوز دال بر فعالیت (جواز کسب، جواز تاسیس پروانه بهره برداری ،پروانه ساخت، کارت بازرگانی )

ثبت پرسونال برندینگ برای اشخاص حقیقی

هرچند که پرسونال برندینگ ها غالبا برای اشخاص حقیقی و افراد استفاده می گردند منتهی در مواردی ممکن است تا تمایل بر این باشد که برند مزبور برای شرکت ها و موسسات به ثبت برسد و مالکان از طریق شرکتشان بتوانند پرسونال برندینگ خودشان را مورد استفاده قرار دهند ؛ پیشتر هم شاهد آن بوده ایم که متقاضیان، علامت تجاری خود را به ثبت رسانده و بعد از مدتی اندک خواستار نقل و انتقال آن به نام شرکتشان هستند.

بایستی ذکر کنیم که ما به متقاضیان محترم پیشنهاد می کنیم در این گونه موارد برندشان را از همان ابتدا به نام شرکت ثبت کنند و لزومی ندارد تا اول به نام اشخاص حقیقی ثبت و بعدا به نام شرکتشان انتقال یابد.

مدارک لازم جهت ثبت پرسونال برندینگ برای اشخاص حقوقی

  • کپی تصاویر شناسنامه
  • کپی تصاویر کارت ملی
  • روزنامه تاسیس شرکت
  • آخرین تغییرات ثبت شده شرکت (بطوریکه از آخرین تغییرات آن بیشتر از دو سال تجاوز نکرده باشد)
  • کپی مجوز فعالیت ( جواز تاسیس ، جواز کسب، پروانه بهره برداری،پروانه ساخت،کارت بازرگانی)
  • کارت بازرگانی (در صورتیکه از برند مزبور شامل حروف و یا الفاظ خارجه باشد)

تذکر : وجوب و لزومی در داشتن کارت بازرگانی برای متقاضیانی که برند هایشان از حروف و الفاظ خارجه تشکیل نشده باشد نیست.

تذکر : برند هایی که دارای واژگان به زبان های ترکی کردی و دیگر زبان های مختلفه ایرانی هستند نیاز به کارت بازرگانی ندارند منتهی معنای آنان باید در مراجع و فرهنگ واژگان یافت شوند.

تذکر : عموما نام ها و اسامی خاص زبان های ایرانی از قابلیت و قوه ی ثبت خوبی برخوردارند.

مراحل ثبت برندسازی شخصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

با تکمیل مدارک فوق الذکر برای اشخاص حقیقی (شخصی) و حقوقی (شرکتی)، ابتدائا برای شما دو نسخه قرارداد و فرم اطلاعاتی ارسال خواهد شد شما میبایست فرم اطلاعاتی ثبت پرسونال برندینگ را پر کنید و موارد هویتی خودتان از قبیل نام و نام خانوادگی ، پست الکترونیک و یا همان ایمیلتان و کالاها و یا خدماتی که برای برند تقاضا می کنید را ذکر و ذیل دو قرارداد را امضا کنید و مجددا به نشانی شرکت ما ارسال کنید.

بدین ترتیب مدارک مزبور جهت ثبت به کارشناسان ارائه و در صورت تایید آنها برای مرحله تنظیم اظهارنامه آماده میشود ، تمام کالاهای تقاضا شده با مجوز ها منطبق می شوند و در اظهارنامه ثبت میشوند سپس اظهارنامه تنظیم شده و کارتابل کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت اکمال به اداره ارسال شود.

در اداره، پرونده مورد بررسی های کافی قرار می گیرد و تک تک جزئیات و اجزای آن اعم از لوگو نام، شکل و … مورد تحقیق و ملاحظه قرار میگیرد برای نمونه عدم مشابهت برندسازی شخصی مزبور با برندی دیگر.کارشناس، پرونده را از حیث شرایط و ضوابط قانونی آن بررسی میکند تا چنانچه دارای شرایط و ضوابط قانونی است آنرا تایید نماید سپس پرونده برای آگهی آن ارائه میشود و با پرداخت هزینه اگهی اظهارنامه به چاپ میرسد آن وقت برای چاپ روزنامه آن اقدام میشود و روزنامه به چاپ میرسد.

چنانچه بیانیه و یا ابلاغیه ای تحت عنوان رفع نقص از جانب اداره به پروفایل متقاضی ارسال شود بدین معناست که یکی از مدارک هویتی وی ناقص و یا حاکی از وجود یکسری اطلاعات مبهم و گنگ در اظهارنامه است و یا متن اظهارنامه مذکور دچار نقصان است مع الوصف مسئله مقبول الرجوع خواهد بود و بایستی نقص های آن یافت و مرتفع گردند. منتهی در صورت ارسال ابلاغیه مثبت بر اینکه اظهارنامه رد گردیده آن غیر قابل اصلاح و ارتفاع خواهد بود ؛ ابلاغیه رد اظهارنامه مربوط به ملزمات ثبتی ست مواردی از قبیل وجود علامت تجاری متشابه و همانند و یا وجود علامت تجاری در سیستم است.

علل رد شدن علامت تجاری متقاضی

  1. عین یا تقلید نشان نظامی‌، پرچم‌، یا سایر نشانهای مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمانهای بین‌الدولی یا سازمانهایی که تحت کنوانسیونهای بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
  2. عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است‌.
  3. عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
  4. عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.

اقدام مجدد پس از رد و بازه اعتراض

همانطور که گفته شد از زمانی که آگهی اظهارنامه صادر و برای چاپ روزنامه ی درخواست و تقاضای آن ارسال شده است امکان نخواهد داشت تا در آن بازه نسبت به ثبت علامتی که در این مرحله است اقدام کند مسلما به وی ابلاغیه ای حاکی از رد آن ارسال خواهد شد.
همچنین در ابلاغیه یادشده ممکن است علت رد شدن آن باشد که برندی با همان کالاها قبلا مورد ثبت واقع شده باشد لذا شخص متقاضی میتواند با درخواست کالاهای دیگری برای همان علامت تجاری نیز اقدام کند.
مع الاوصاف طبق قانون ضرب الاجلی به مدت سی روز برای مالک و یا مالکین ایجاد گردیده تا اگر اعتراضی نسبت به تقاضای برند مزبور وجود دارد ارائه شود لذا پس از این ضرب الاجل مثبت بر آن خواهد بود که اعتراضی نسبت به برند متقاضی نبوده و با پرداخت هزینه های آگهی و روزنامه وارد مرحله چاپ خواهند شد در این مرحله روزنامه و آگهی به کارشناس و مشاور ارائه میشود تا ضمن تایید الزامات ثبتی آن نسبت به موقیعت و شرایط آن نیز توجه شود و در آخر اداره مالکیت معنوی با استعلام وضعیت و موقعیت آن نسبت به ایجاد گواهی برند و یا همان تصدیق برند به نام مالک ویا مالکین اقدام خواهد کرد و به متقاضی تقدیم خواهد شد.

مدت اعتبار برند و تغییرات در پرسونال برندینگ پس از ثبت

لازم به ذکر است که پرسونال برندینگ و یا علامت تجاری پرسونال به مدت ده سال متوالی و پیوسته از تاریخ اظهارنامه یعنی همان زمان که متقاضی تصمیم به ثبت و انحصاری کردن حقوق برند و نام خود می گیرد می باشد در ضمن متقاضی میتواند در واپسین ماه های منتهی به آخرین سال نسبت به تمدید آن اقدام کند و مجددا برای ده سال متوالی دیگر مورد استفاده وی قرار بگیرد.

درضمن ممکن است متقاضی بعد از مدتی تمایل پیدا کند تا کالاها و یا خدمات جدیدی به برند خود الحاق کند لذا مراحل ثبت آن از سر گرفته میشود تا کالاها و خدمات جدید به برند اضافه گردند. تمامی کالاهای درخواستی که دارای شرایط سابق الذکر باشند بوسیله اداره مالکیت معنوی انجام خواهد شد ، پس از اضافه کالا تمامی خدمات و موارد درخواستی پشت گواهی قابل مشاهده خواهند بود و عینا با کالاهای پیشین از حیث محافظت برابری خواهد کرد.

تذکر : برای اضافه کالا مجوز یکی از مالکین کافی است و نیازی به دو مجوز برای یک نوع فعالیت وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *