کاراندیش مشاور و مجری شما در کلیه امور ثبتی مالی و حقوقی

ثبت کاراندیش

چگونه دانش بنیان شویم ؟

این روزها تعداد زیادی از اشخاص از مزیت ها و نقاط مثبت شرکت دانش بنیان مطلع هستند، منتهی پرسش مهم و اساسی آنها در این مقوله مبنی بر این بوده ست که چگونه دانش بنیان شویم ؟ بدین صورت اگر تمایل دارید من باب شرکت دانش بنیان و همچنین تعریف ، شکل و ماهیت آن تا ثبت شرکت دانش بنیان بخوانید با ما همراه باشید.

چگونه دانش بنیان شویم

ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان به شرکتی گفته می شود که عموما از این حیث به فعالیت می پردازد : تجاریسازی (commercializing) اختراعات و نتایج تحقیقات علمی و مراکز تحقیقاتی برای ایجاد سودآوری ، که غالبا محصولات جدید و خلاقانه ای زیادی مربوط به این دسته شرکت ها ست ؛ فارغ از مسئله ی محصولات و فعالیت ، شرکت های دانش بنیان در قالب موسسه های خصوصی و تعاونی با مبنای علمی و برای رسیدن به هدفهای علمی و بازرگانی و تجاری شکل می گیرند و به ثبت می رسند که تعداد اختراعات شرکت های دانش بنیان تفاوت مشهودی با شرکت های خصوصی دیگر دارند.
با توجه به وجود تکانه های نوآورانه و فناورانه این دسته از شرکت ها دولت ها تصمیم به پشتیبانی و حمایت چند جانبه از آنها ، تلاش دارند تا در رشد و توسعه این دو مفهوم اقتصادی تمرکز کنند هر کدام از دولت ها نوعی مزایا را برای این دسته از شرکت ها در سیستم خود پیشبینی کرده اند برای نمونه در ایران طبق (قانون تجارت) شرکت دانش بنیان با معافیت مالیاتی بمدت پانزده سال شمسی ، پرداخت عوارض (واردات) و گمرک و ارائه یکسری تسهیلات و وام های مختلفه ( کوتاه و بلند مدت) که درصد کمتری از بهره را برخوردارند پیشبینی شده است.

انواع شرکت های دانش بنیان

شرکت دانش بنیان عموما با میزان سهم مرکز تحقیقات و دانشگاه و اشخاص دیگر اعم از حقوقی و حقیقی معین می گردند :

  • شرکت های دانش بنیان دولتی : گروهی که تحت عنوان دانش بنیان دولتی فعالیت می کنند در واقع با غالبیت سهام دانشگاه (پنجاه درصد یا بیشتر) بوجود آمده اند.
  • شرکت های دانش بنیان خصوصی: گروهی که تحت عنوان دانش بنیان خصوصی مطرح می شوند در واقع با غالبیت اشخاص حقوقی و حقیقی و اقلیت سهام در مرکز تحقیقات و دانشگاه بوجود آمده اند و می بایست با توجه قانون تجارت در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری به تاسیس برسند.

چطور یک شرکت دانش بنیان شویم ؟

حال زمان آنست که سوالی که ابتدای امر مطرح کردیم یعنی چگونه دانش بنیان شویم ؟ را پاسخ دهیم. در جوابیه چنین پرسشی می باید معیار و مقیاس ثبت شرکت دانش بنیان در چه چیز تعریف میگردد :

در این شرکت ها می باید به اثبات دو تا از مهمترین و عرفی ترین مشخصه ها که با صفات عمومی و خصوصی رایج اند پرداخت این مشخصه ها الزامی هستند و بدون این مشخصه های تاسیس نمی شوند. من باب مشخصه های عمومی می باید اقلا دو سوم عضوهای هیئت مدیره شرکت در شرف تاسیس، حداقل دو مورد از شروط زیر را کسب نمایند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

مشخصه های عمومی برای ثبت شرکت دانش بنیان

  • عدم سوء پیشینه آنها
  • ارائه حداقل مدرک دانشگاهی و تحصیلی (لیسانس)
  • ارائه سابقه و رزومه سه سال کاری و علمی ( که مزتبط موضوع فعالیت شرکت باشد) و یا رزومه و یا سابقه مدیریتی
  • یک اختراع ثبت شده و ارزیابی شده (در ایران ) و یا یک اختراع بین الملی و خارجی مربوط فعالیت شرکت (ثبت شده در سیستم پی سی تی (PCT) و …)
  • می بایست بیش از نیمی از درآمد یکسال پیش شرکت از فروش فناوری کالاهای نوآورانه و یا خدمات فناورانه
  • ارائه مدرکی دال بر سابقه حداقل نیم سال بیمه پرداختی برای اقلا سه نفر از کارمندان شرکت

مشخصه های خصوصی برای ثبت شرکت دانش بنیان

قسمت دیگری از شروط که برای ثبت شرکت دانش بنیان ضروری ست تحت عنوان مشخصه ی خصوصی مطرح می شود عبارت است از :

  • شرکت های تولید کننده دانش بنیان ( فناورانه و نوآورانه)
  • می باید شرکت های دانش بنیان مایل به تولید مطابق لیست کالاهای دانش بنیان تصویب شده ی کارگروه باشد که در دو سال اخیر آن ها در قالب کالاهای نوین عرضه شده باشد که از طریق تحقیقات علمی توسعه و رشد یافته است تثبیت شده باشند.

در پایان مرحله پایانی پرسش چطور یک شرکت دانش بنیان بشویم ؟

این مرحله از این پاسخ در واقع تفاوت چندانی با ثبت و تاسیس دیگر شرکت ها ندارد و نمی توان گفت که صرف پاسخ به سوال چگونه دانش بنیان شویم ؟ و یا چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان است بلکه می توان آنرا به تمام شرکت ها تعمیم داد. در این مرحله متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان که دسته ای از بخش خصوصی و دسته ای از بخش دانشگاه هستند می بایست با تکمیل مدارک مورد نیاز جهت ثبت دو نسخه از قرارداد و همچنین فرم اطلاعاتی موسسین شرکت در شرف تاسیس و ارسال دوباره آنها به ما می توانید برای ثبت شرکت دانش بنیانتان اقدام کنید.

بدین جهت مدارک مزبور برای ثبت به کارشناس مربوطه ارائه و در صورت تایید برای مرحله تنظیم اظهارنامه آماده می گردد ،موضوع تعیین شده در فرم اطلاعاتی با مجوز ها و مدارک دال بر فعالیت تطبیق داده می شود سپس اظهارنامه شما تنظیم میگردد و پرونده توسط کارشناس مورد بررسی قرار می گیرد تا در صورت تکمیل به اداره ارسال شود.از این وحله به بعد تمامی اقدامات برای تاسیس و ثبت شرکت دانش بنیان به وکلاء و کارشناسان ما سپرده می شود. فرآیند کاری ما بر سرعت عمل و دقت کاری میباشد بنابراین با توجه به علم و تجربه ای که طی بیش از 20 سال کسب کرده ایم موانع و ایرادات پرونده قبل از ارسال به اداره ثبت اصلاح خواهد شد و باعث جلوگیری از دریافت ابلاغیه اخطار اداری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *